CMS HTMLText

Algemene reglementering:

De algemene reglementering van toepassing op het overgrote gedeelte van de waterwegen:

Algemeen Politiereglement voor de Scheepvaart op de Binnenwateren (APSB) (geconsolideerde versie tot 1 mei 2017)

Algemeen reglement der scheepvaartwegen van het koninkrijk (ARSK) (geconsolideerde versie tot 1 januari 2007)

Deze algemene reglementering is gebaseerd op de CEVNI 4: Code Européen des Voies de Navigation Intérieure). De reglementering is dus in overeenstemming met omliggende landen. Let op: afwijkingen zijn mogelijk.

Specifieke reglementering:

Op een aantal waterwegen is een apart reglement van toepassing:

Voor de meeste waterwegen bestaat er een bijzonder reglement dat plaatsgebonden operationele bepalingen omvat: Bijzondere reglementen van sommige scheepvaartwegen

De waterwegbeheerder heeft de algemene berichten aan de schipperij verzameld in volgende overzichten:

In de loop van 2017  wordt een gezamenlijk publicatie verwacht.

De waterwegbeheerder kan tijdelijk berichten communiceren onder de vorm van een scheepvaartbericht

Loods- en bootmannen voor Zeevaartuigen:

Het aanwenden van loods- en bootmannen is ingevolge het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het scheepvaartreglement voor het kanaal Brussel – Schelde van 18 november 2005 voor zeevaartuigen verplicht op het zeekanaal Brussel – Schelde.

De raad van Bestuur van Waterwegen en Zeekanaal NV heeft in haar zitting van 14.11.2012 de loods- en bootmanplicht versoepeld voor kleine zeevaartuigen die het zeekanaal aanlopen. Deze richtlijn vindt u hier terug.

 

Read more...

CMS HTMLText

Wordt verwacht:

Binnen Vlaanderen wordt gewerkt aan het scheepvaartdecreet, betreffende de binnenvaartreglementering zal dit zorgen voor:

  • harmonisatie van de algemene en aparte reglementen-implementatie European Code for Inland Waterways (CEVNI 5)
  • actualisatie bijzondere reglementen

De binnenvaartreglementering van toepassing op de Rijn: Rijnvaartpolitiereglement (RPR)

Read more...