Algemene reglementering:
De algemene reglementering van toepassing op het overgrote gedeelte van de waterwegen:
Algemeen Politiereglement voor de Scheepvaart op de Binnenwateren (APSB) (geconsolideerde versie tot 1 mei 2017)
Algemeen reglement der scheepvaartwegen van het koninkrijk (ARSK) (geconsolideerde versie tot 1 januari 2007)
Deze algemene reglementering is gebaseerd op de CEVNI 4: Code Européen des Voies de Navigation Intérieure). De reglementering is dus in overeenstemming met omliggende landen. Let op: afwijkingen zijn mogelijk.
Specifieke reglementering:
Op een aantal waterwegen is een apart reglement van toepassing:
Voor de meeste waterwegen bestaat er een bijzonder reglement dat plaatsgebonden operationele bepalingen omvat: Bijzondere reglementen van sommige scheepvaartwegen
De waterwegbeheerder heeft de algemene berichten aan de schipperij verzameld in volgende overzichten:
In de loop van 2017 wordt een gezamenlijk publicatie verwacht.
De waterwegbeheerder kan tijdelijk berichten communiceren onder de vorm van een scheepvaartbericht
Loods- en bootmannen voor Zeevaartuigen:
Het aanwenden van loods- en bootmannen is ingevolge het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het scheepvaartreglement voor het kanaal Brussel – Schelde van 18 november 2005 voor zeevaartuigen verplicht op het zeekanaal Brussel – Schelde.
De raad van Bestuur van Waterwegen en Zeekanaal NV heeft in haar zitting van 14.11.2012 de loods- en bootmanplicht versoepeld voor kleine zeevaartuigen die het zeekanaal aanlopen. Deze richtlijn vindt u hier terug.
Lees meer...